Damestassen hebben doorheen de tijd enorm veel ontwikkelingen doorgemaakt, waardoor u gerust mag spreken van een rijke en fascinerende geschiedenis. Hoewel tassen in het begin vooral omwille van hun efficiëntie gebruikt werden, zijn ze later geëvolueerd tot een stijlicoon en een belangrijk modeaccessoire waarbij mode, trends, design, emancipatie en sociaal-culturele ontwikkelingen zowel het uiterlijk als de functionaliteit van deze damestassen beïnvloed hebben.
Van functioneel voorwerp tot gegeerd artikel
De oorsprong van tassen is terug te brengen tot de Romeinse tijd, toen schoonmaaksters de stenen potten met bezittingen van hun rijke werkgeefsters meenamen naar het badhuis. Aan de potten was een touw bevestigd, zodat ze deze relatief makkelijk konden dragen. Rond het jaar 1500 werden tassen zowel door mannen als vrouwen voornamelijk als gebruiksvoorwerp gedragen. In die tijd hadden mensen namelijk geen zakken in hun kleding om geld of andere spulletjes in mee te nemen. Dankzij de toevoeging van binnenzakken in mannenkleding werden tassen voor hen uiteindelijk minder belangrijk.
Vanaf de 16e eeuw werden damestassen een heus accessoire. Ze werden bevestigd aan een chatelaine, een haak met kettingen waaraan je scharen, sleutels of andere spulletjes kon hangen. Omdat de eerste tassen voor dames niet bepaald mooi waren, en er onder de kleding voldoende ruimte was, werden damestassen van de 18e eeuw tot halverwege de 19e eeuw voornamelijk op één of beide heupen gedragen. Maar mode verandert … Kleedjes werden smaller en ook de taille verplaatste zich naar boven. Hierdoor was er geen ruimte meer voor heupzakken onder de kleding, zodat spulletjes in reticulen gedragen moesten worden. Deze veelal zelfgemaakte damestassen uit verschillende soorten textiel werden aan een koord of ketting aan de hand gedragen.
Een tas voor elke gelegenheid
De komst van ijzer en geslepen staal leidde tot nieuwe technieken en mogelijkheden, waardoor ook de vorm van damestassen langzaam maar zeker begon te veranderen. Mensen gingen ook meer reizen, waardoor tassen niet alleen maar een functioneel voorwerp, maar ook een souvenir werden. Bovendien kwamen damestassen ook handig van pas voor bagage, bezoeken en om te winkelen. De ontwikkeling die daarop volgde ging razendsnel, en rond het begin van de 20e eeuw werd de functionele tas een opvallend item: de handtas. Ook toilettassen, winkeltassen en elegante clutches deden rond deze tijd hun intrede. Omdat meer en meer vrouwen buitenshuis gingen werken, werden er zelfs elegante lederen documenttassen voor vrouwen gemaakt. Kortom, er was een tas voor elke gelegenheid!
Damestassen als modeaccessoire: keuze troef!
In de loop van de 20e eeuw werden damestassen heuse modeaccessoires, waarbij merken zoals Louis Vuitton Vintage, Delvaux, Jacquemus, Hermès, Liu Jo, Versace, Fendi, Burberry en Marc Jacobs een belangrijke rol gingen spelen en er elk seizoen nieuwe, formidabele en innovatieve collecties worden uitgebracht. Bent u op zoek naar een tas voor een specifieke gelegenheid, of wilt u gewoon uw bestaande collectie damestassen verder uitbreiden? Miinto biedt een ruime keuze aan clutches, handtassen, heuptassen, koffers, laptoptassen, rugzakken, schoudertassen, shoppers, toilettassen en weekendtassen. Wij wensen u alvast veel winkelplezier!
Het verhaal achter Miinto
Terwijl u hier bij Miinto onze formidabele selectie damestassen bewondert, dachten we van deze gelegenheid gebruik te maken om ons wat uitgebreider voor te stellen. Miinto is een online platform waar u als klant duizenden merken van kledingwinkels en modehuizen over de hele wereld kunt vinden. Ons verhaal begon echter in 2009 in Denemarken, waar Mike en Konrad besloten het platform op te richten. Deze twee jeugdvrienden hadden al lang bedacht dat winkelmogelijkheden vaak erg schaars zijn voor mensen die op het platteland wonen. Toen ze opgroeiden in het landelijke Jutland in Denemarken, bracht het gebrek aan winkelmogelijkheden hen ertoe aan een platform op te richten waar mensen damestassen en talrijke andere creaties en labels konden kopen over de hele wereld, ongeacht waar ze wonen.
Eerst was Miinto alleen beschikbaar in Denemarken, maar al snel breidde het platform zich uit naar Noorwegen en Nederland. En het is in Nederland, Denemarken en Noorwegen dat ons grootste deel van de klanten zich momenteel bevindt. Maar onze ambities zijn groot en we zijn tegenwoordig wereldwijd aanwezig in 14 verschillende markten. Bovendien verwachten we dat we nog verder zullen uitbreiden, naar meer landen waar we consumenten kunnen laten winkelen voor damestassen en andere items, ongeacht waar ze wonen.
Shop damestassen bij Miinto
Bij Miinto vinden we het belangrijk dat we alle merken waarmee we samenwerken met de hand kiezen. Naast damestassen vindt u ook andere creaties van de meest exclusieve modehuizen ter wereld, afkomstig uit modesteden als New York, Londen, Parijs en Milaan. Maar u kunt bij ons ook terecht voor andere merken die zich richten op lokaal geproduceerde producten met de nadruk op ecologie en kwaliteit. We zorgen ervoor dat we altijd een breed assortiment in alle prijsklassen hebben, zodat u als klant altijd zeker bent dat u kleding, schoenen en accessoires kunt vinden, hoe groot of klein uw budget ook is.
Als u uw garderobe voor het komende seizoen wilt opfrissen met één of meerdere nieuwe damestassen of een ander item, bent u hier aan het juiste adres. Hier bij Miinto hebt u een goede kans om kleding, schoenen en accessoires van talrijke merken te vinden. Vul uw garderobe aan en creëer nieuwe combinaties waarmee u uw stijl kunt personaliseren, of u nu naar school, uw werk of uit eten met uw geliefden gaat.
Intussen weet u al dat u ons vanaf al uw apparaten kunt bereiken. Tegelijkertijd zijn we 24 uur per dag open, elke dag van het jaar, wat u als klant uiteraard een ongelooflijke vrijheid geeft. Zo kunt u snel en eenvoudig winkelen, of u nu in de bus zit op weg naar de fitnessruimte, in de file staat op weg naar huis of in de tram zit op weg naar de stad. Wij wensen u in elk geval veel online winkelplezier en een van onze geweldige damestassen toe!