Europese royals en filmsterren uit de jaren 50 maken al sinds de oprichting deel uit van de vaste klantenkring van Salvatore Ferragamo. Dit bedrijf werd in 1923 gelanceerd als een Hollywood-schoenenwinkel, genaamd ‘Hollywood Boot Shop’, en maakte schoenen en laarzen voor de vrouwelijke sterren van de filmstad. Dit leverde de ontwerper de titel 'schoenmaker voor de sterren' op. Tegenwoordig bestaat de collectie van Salvatore Ferragamo niet alleen uit schoenen, maar ook uit confectiekleding, tassen, riemen, parfums, zonnebrillen en andere accessoires.
Het begon allemaal met de productie van schoenen, die in de jaren daarna werd uitgebreid met tassen en andere lederwaren. De naam Salvatore Ferragamo zelf betekent echter veel meer dan alleen geweldig design. Het is een symbool van goed vakmanschap en enorme creativiteit, en dat is precies hoe het bedrijf zijn assortiment heeft uitgebreid met kleding voor dames en heren, accessoires en de meest verbazingwekkende parfums.
In 2001 werd het handelsmerk Ferragamo Parfums SpA opgericht, en het duurde niet lang voordat het merk ook binnen dit genre een dominante speler werd. Ze zijn van het begin tot vandaag een familiebedrijf geweest en hebben controle over alles wat er binnen het bedrijf gebeurt, van productontwikkeling tot marketing.
Van Italië naar Amerika en weer terug
De geschiedenis van dit wereldberoemde label begon eigenlijk voordat Salvatore Ferragamo in 1923 "Hollywood Boot Shop" oprichtte, want daarvoor moest hij namelijk uit Italië emigreren. Hij was een bekwaam kleermaker, maar helaas was er op dat moment geen mogelijkheid om zich in Italië te vestigen. Daarom nam hij het stoomschip mee naar Amerika, zoals zoveel andere Europeanen destijds deden. De overgrote meerderheid van de immigranten leefde de rest van hun leven in armoede, maar Ferragamo wilde het anders. Vanuit zijn kleine schoenenwinkel verkocht hij exclusieve schoenen aan de grootste vrouwelijke sterren in Hollywood, waaronder Marlene Dietrich, Greta Garbo en D.W. Griffith.
Door de economische crisis in de Verenigde Staten moest Salvatore Ferragamo in 1927 het bedrijf terug naar zijn thuisland verhuizen. Hij koos de regio rond Firenze als een nieuwe plek voor zijn bedrijf, en hier creëerde en produceerde hij schoenen voor zowel mannen als vrouwen. Hoewel het bedrijf als gevolg van de economische crisis van 1929 een periode moest sluiten, geloofde Ferragamo nog steeds in de kracht van zijn ideeën. Dit ondanks het feit dat de omstandigheden bijna ondraaglijk waren.
Dit uithoudingsvermogen werd beloond en al negen jaar na de grote crash kon hij samen met het Palazzo Spini Feroni een representatief gebouw in Firenze kopen. Toen de Tweede Wereldoorlog eindelijk voorbij was, begon het bedrijf aan zijn grote triomftocht door Italië. Eind jaren 50 maakten zo'n 700 medewerkers met goed en nauwkeurig vakmanschap tot 350 paar schoenen per dag. En bovendien: alles met de hand!
De sterke groei van Salvatore Ferragamo
Salvatore Ferragamo stierf in 1960, maar hield altijd vast aan de stijlvolle en tijdloze ontwerpen die het bedrijf vanaf het prille begin kenmerkten. Na zijn dood zette zijn vrouw, mevrouw Wanda, het bedrijf voort, en hoewel er voortdurend nieuwe ontwerpen werden ontwikkeld, was het duidelijk dat deze werden gekenmerkt door de principes en ideeën van Ferragamo zelf.
Gaandeweg groeide het assortiment en de collecties en werden naast schoenen ook lederwaren, zoals tassen en riemen, geproduceerd. Uiteindelijk werden ook kleding, horloges, brillen, zonnebrillen, geuren en lichaamsverzorgingsproducten aan het assortiment toegevoegd. Vandaag beheert de derde generatie het merk Salvatore Ferragamo. De oprichter en meester-vakman zou trots zijn als hij vandaag zou kunnen zien dat zijn kleine schoenenwinkel is uitgegroeid tot een internationale groep met meer dan 3000 medewerkers en winkels over de hele wereld. Niet slecht voor een Italiaanse immigrant!