Gabrielle “Coco” Chanel staat geboekstaafd als een vrouwelijke modepionier, maar tegenover Jeanne Lanvin moet ze toch het hoofd buigen. In tegenstelling tot laatbloeister Chanel startte de carrière van Lanvin al op haar 13e jaar toen ze aan het werk ging als stoffeerster in een hoedenwinkel in Parijs. Dat betekende dat ze hoeden bekleedde met mooie stoffen en andere decoratieve artikelen. Ze was een harde werkster en bleek uiterst creatief te zijn. Klanten voorspelden haar groot succes, en inderdaad opende ze haar eerste modewinkeltje nog vóór ze 20 werd. Daaruit blijkt al haar onafhankelijkheid en haar sterke karakter.
Een sterke band tussen moeder en dochter
Toen Jeanne Lanvin 30 was, werd haar dochtertje Marguerite geboren, die haar ganse leven lang de muze zou zijn van de modelegende. Voor het kindje konden de kleertjes niet mooi genoeg zijn. De rijke klanten van Lanvin vroegen om kopieën te maken voor hun eigen kinderen. Het duurde niet lang of er volgde een lijn damesmode voor de moeders van de kleine klantjes. Ook toen Lanvin haar succes waagde in de wereld van de parfums, had ze haar dochter in gedachten. De geur Arpège werd in 1927 een verjaardagsgeschenk. Het typische “moeder en kind” embleem dat de diepe band tussen beide symboliseert, is altijd aanwezig bij het merk Lanvin.
Kleren in sympathieke kleuren voor klein en groot
Inmiddels bestond het assortiment van de firma uit kleding voor dames, heren en kinderen, evenals bont, lingerie, cosmetica en parfum. Ook in de wereld van de woninginrichting liet Lanvin zich niet onbetuigd. Met uitzondering van de parfums kan je alle modellen van Lanvin vinden bij Miinto. Online is er nergens een grotere keuze beschikbaar: klassiek of extravagant maar altijd stijlvol, in stoffen van hoge kwaliteit en in discrete kleuren.
Een moderne en zelfzekere vrouw
Jeanne Lanvin was haar ganse leven lang een vrouw die wist wat ze wou. Haar nieuwsgierigheid, vindingrijkheid en creatieve energie waren bepalend voor elke stap in haar carrière en het daaruit volgende succes. Ze hield van reizen en deed daar dan inspiratie op voor nieuwe collecties. Denk je een Indiase sari te herkennen in een elegante vrouwenjurk of etnisch borduurwerk in het motief op een handtas uit de fifties, dan stamt dit waarschijnlijk uit de aantekeningen die Jeanne zorgvuldig maakte in verre landen.
Het Lanvin-emporium blijft bestaan
In 1946 stierf Jeanne Lanvin, maar haar bedrijf werd voorgezet, eerst door haar dochter, later door andere familieleden. De mode van Lanvin raakte wat in de vergetelheid, maar was nooit weg. In elk geval bleven de parfums en verzorgingsproducten door de decennia heen een constante. Vanaf de 21e eeuw beleefde de kleding een revival.