Verlengde retour tot en met 8 Januari

Verlengde retour tot en met 8 Januari

Werelds beste modeboetieks op één plek I Gratis verzending vanaf €100 en verlengde retour tot en met 8 Januari

Gratis verzending vanaf €100

Retourneren tot 8 januari

VEJA

Veja combineert uitstraling en duurzaamheid met sociaal en ecologisch bewustzijn. Het hippe merk belichaamt milieuverantwoorde productie en produceert fantastische schoenen gemaakt uit natuurlijke en gerecyclede producten zoals flessen. De transparante en ethische marketing geeft iedereen inzicht in de productieketen en grondstoffen waaruit de producten van Veja gemaakt worden.

Veja werd in 2004 opgericht door Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillion, als resultaat van hun zoektocht naar een andere en betere wereld. Sinds de oprichting staat het bedrijf bekend om haar rechtstreekse samenwerking met de coöperaties van kleine producenten in Brazilië. Zij leveren de unieke grondstoffen, zoals biologisch katoen, rubber uit de Sergeis van de Amazone en met acacia gelooid leer waarvan uniek ontworpen sneakers en accessoires gemaakt worden voor de Europese markt.

Veja is zowel begaan met het behoud van hoogwaardige milieunormen voor het Braziliaanse noordoostelijke achterland als van de sociale wetgeving in de Europese fabrieken. Het bedrijf zet zich in voor ecologische landbouw, voert campagnes en ondersteunt initiatieven tegen ontbossing. Het ijvert voor de rechten van werknemers en staat garant voor het scheppen van banen voor de armste gezinnen.

Veja's sociale en milieuaanpak bestrijkt de volledige toeleveringsketen, gaande van haar leveranciers tot het transport, de productie en het verpakkings- en distributieproces. Een sterk ethische component is altijd aanwezig alsook een constante zorg om vervuiling tegen te gaan.


Een nieuw businessmodel


Veja’s zweert bij een niet-traditioneel businessmodel. Het bedrijf slaagde erin levensvatbaar te blijven door minder te investeren in reclame en te werken met een minimale voorraad. Hiermee kunnen ze de katoenproducenten en de coöperaties van rubbertappers 30 tot 100% meer betalen dan andere afnemers.

Door het voeren van deze "commerciële ongehoorzaamheid", zoals het bedrijf zelf deze strategie benoemt, daagt Veja de paradigma's van de modemarkt uit. Hun commerciële levensvatbaarheid gaat immers niet ten koste van de rechten van de werknemers, die nu een eerlijke beloning ontvangen.


De sociale impact van commerciële ongehoorzaamheid


In zes jaar tijd steeg de productie van Veja’s schoenen van 5.000 naar 125.000 paar en bereikte het merk de luxewinkels. Daardoor steeg het aantal gezinnen dat betrokken is bij de katoenproductie van 200 naar 350. De sociale impact hiervan is enorm.

De katoen voor de productie van Veja wordt geoogst door een vereniging van kleine boeren in Ceará. In deze regio, een van de armste in Brazilië, hebben gezinnen te lijden onder sociale ongelijkheid, kwetsbare bodems en droogte. De werknemers van Veja verbouwen voedsel en katoen voor het project volgens de principes van de agro-ecologie, zonder chemicaliën en pesticiden. Deze methode leidde tot een aanzienlijke verbetering van de gezondheid van deze lokale gemeenschap.

Het gebruikte rubber voor Veja schoenen is afkomstig uit het Amazonegebied, dat wil zeggen uit de wilde rubberbomen. In 2011 waren 36 families van rubbertappers actief die rubber oogsten in het hart van het regenwoud.

Soortgelijke initiatieven die de bescherming van de werknemers koppelen aan de bescherming van het milieu, worden gepromoot in de schoenfabriek in Vale dos Sinos in zuidelijk Brazilië en in de distributielogistiek in Frankrijk in samenwerking met Ateliers Sans Frontières. In de Braziliaanse fabriek werken de arbeiders in fatsoenlijke werkomstandigheden. Ateliers Sans Frontières, een Franse sociale liefdadigheidsinstelling, zorgt voor het genereren van inkomsten voor de meest kwetsbaren in de samenleving.

Initiatieven als deze bewijzen dat het mogelijk is om kwaliteitsproducten aan te bieden tegen de marktprijs, en tegelijkertijd de principes van duurzaamheid en sociaal bewustzijn in de wereld van de mode te bevorderen.

Verwijder alle filters

Veja

pagina 1 van 13