Prêt-à-porter kleding, handtassen, schoenen, juwelen, parfum … bij Bottega Veneta vind je het allemaal. Dit modehuis uit Milaan biedt een allesomvattend gamma voor zowel vrouwen als mannen. Ze startten klein in 1966 maar zijn nu één van de toonaangevende merken.
Intrecciato en initialen
De story van Bottega Veneta begon met een techniek om leder te weven. Historisch gezien was de regio Veneto in Italië gespecialiseerd in de creatie van kleding en de naaimachines in de ateliers waren ontworpen om met stoffen om te gaan. Om accessoires te maken zonder de naalden van de machines te breken, konden de ambachtslieden van Bottega Veneta alleen met het allerfijnste leder werken. Omdat het dunne materiaal ook voldoende sterk en duurzaam moest zijn, werd het geweven in een vlechtpatroon (intrecciato). Dat kenmerkende weefpatroon en de verborgen initialen “BV” leidden tezamen naar de iconische look van het modehuis.
”Stealth Wealth”
Aan het begin van de 21e eeuw lanceerde het tijdschrift Vogue de term “stealth wealth” in samenhang met Bottega Veneta. Je mag dan wel voldoende geld hebben, maar het is niet absoluut noodzakelijk dat je daar dan ook mee te koop loopt. Eigenschappen zoals duurzaamheid, veelzijdigheid en functionaliteit zijn belangrijker dan luxe.
Pas uit en al uitverkocht
Sinds het ontstaan van Bottega Veneta hebben talloze modellen het licht gezien die dankzij hun chique maar toch minimalistische concept direct met de status “klassieker” beloond werden. Typische voorbeelden zijn de “Hutton” in 1980 en “The Pouch” in 2018. Soms is het succes van een nieuw item ronduit indrukwekkend; getuige daarvan de “It bag” die uitkwam in september 2019 en na enkele dagen al uitverkocht was. En bij de bekendste e-shops ontstonden lange wachtlijsten. Dat overkwam zelfs Miinto waar je toch werkelijk alles vindt.
Baanbrekende bestendigheid
Duurzaamheid is een kernwoord geworden in de 21e eeuw, en daar is ook een goede reden voor. Diverse merken houden hier dan ook rekening mee wanneer ze hun nieuwe ontwerpen bedenken. Op dat gebied zorgde Bottega Veneta in september 2020 voor een wereldprimeur. “Kraft Paper” is de naam van hun nieuwste collectie handtassen die gemaakt zijn van 100% gerecycleerd papier. Het papier is van stevige kwaliteit en voorzien van een beschermlaagje tegen de regen, want vanzelfsprekend moet een handtas tegen een stootje kunnen. Ook ziet de handtas er wat verfrommeld uit, maar dat maakt ze juist zo bijzonder.
Goed voor een glimach
”Luxemerk Bottega Veneta maakt sandalen met noedels”, meldde de gevreesde consumentenorganisatie Diet Prada bij de introductie van de voorjaarscollectie 2020 van Bottega Veneta. Niemand kan het ontkennen, de elegante schoenen met hun fijne hakjes lijken op een portie instant noedels uit een zakje. Critici waren ook niet mals voor het merk toen ze de BV Twist vergeleken met een zakje voor hondenpoep. Andere merken zouden bij dit soort opmerkingen holderdebolder een persconferentie organiseren om hun gezicht te redden, of ze zouden de items radikaal uit hun collectie schrappen. Niet Bottega Veneta, en dat zegt iets over hoe sterk het merk wel is. Ze gaan eigenzinnig verder, brengen fijne nieuwe modellen op de markt en nemen die kleine missers er heel gewoon ook bij.